چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

محمد باریکانی: یک کارشناس ارشد دیرینه شناسی و زمین شناسی که در پروژه‌های راهسازی مشغول به‌کار است اواخر هفته گذشته توانست ردپاهایی را هنگام لایه برداری در پروژه راهسازی در روستای معلم کلایه الموت در نزدیکی قزوین بیابد که احتمال می‌رود ردپاهای مربوط به اجداد فیل‌ها و کرگدن‌ها در دوره سوم زمین شناسی باشد.

کشف ردپای ۱۶میلیون ساله در الموت

فرشاد قانع در بررسي‌هاي فسيل‌شناسي و اندازه‌گيري ردپاها به اين نتيجه رسيده است كه ردپاها متعلق به 16تا 5 .3ميليون سال پيش و مربوط به دوره سوم زمين شناسي باشد.

او با اعلام خبر يافتن ردپاهاي چند‌ميليون ساله در روستاي معلم كلايه به همشهري گفت كه موفق به يافتن فسيلي شده است كه احتمال مي‌رود متعلق به پوست يكي از همين حيوانات عبور كرده از ايران در ميليون‌ها سال قبل باشد.

فرشاد قانع كه بر پروژه يافتن فسيل دايناسورها در كرمان نيز فعاليت مي‌كند و در جست‌وجوي قطعات بر جاي مانده از دايناسورها در كرمان است، مي‌گويد: گزارش‌هايي از يافتن فسيل چند ميليون ساله فيل‌ها و كرگدن‌هايي كه ردپاهاي شبيه به ردپاهاي يافت شده در روستاي معلم كلايه داشته‌اند در اروپا و آمريكا وجود دارد و اين نشان مي‌دهد كه اين موجودات در چند ميليون سال پيش نيز از ايران عبور كرده‌اند.

قانع كه كارشناس ارشد زمين‌شناسي از دانشگاه پورتس موس انگلستان است وكارشناسي ارشد ديگري نيز در رشته ديرينه شناسي از دانشگاه آزاد تهران دارد درخصوص چگونگي يافتن ردپاهاي چند ميليون ساله در الموت گفت: در آن منطقه مشغول كار در سازه‌هاي بتني بوديم كه متوجه فرو رفتگي‌ها در لايه‌ها شدم و با بررسي آنها متوجه وجود توالي ردپاها شدم. توالي ردپاها را در 3منطقه به فاصله 300متر از يكديگر دنبال كردم و با اندازه‌گيري آنها و بررسي فواصل ردپاها، سن آنها و دوره زمين شناسي عبور اين جانوران عظيم الجثه از اين منطقه در ايران مشخص شد.

او گفت: در فسيل شناسي لايه‌هاي سرخ فوقاني كه بر آنها تشكيل شده است مشخص مي‌كند كه اين لايه‌ها مربوط به دوره سوم زمين‌شناسي هستند كه به دوره Miocene شناخته مي‌شود و از 16تا 5. 3ميليون سال پيش ادامه داشته است. اين ديرينه شناس تصريح كرد: در ادامه بررسي‌ها موفق به يافتن پرينت پوست جانوران بر سنگ‌هاي آن منطقه شدم كه به‌دليل فشار جثه جانور بر آن نقطه از زمين ايجاد شده است.

  • شباهت ردپاها با فسيل‌هاي يافت شده در اروپا و آمريكا

فرشاد قانع كه كلكسيوني از فسيل‌هاي يافت شده در نقاط مختلف ايران را نيز در اختيار دارد با اشاره به اينكه در دوره سوم زمين شناسي شدت فرسايش زمين به‌دليل بارندگي‌هاي شديد، بسيار بالا بود به‌گونه‌اي كه منجر به فروريختن كوه‌ها شده است، افزود: دليل سالم ماندن ردپاها اين است كه بلافاصله با رسوبات آن دوره پوشانده شده و ردپاها محفوظ مانده‌اند تا آنكه پس از ميليون‌ها سال وقتي در عمليات راهسازي اقدام به برداشتن رويه آنها كرديم اين ردپاها آشكار شدند.

او با اعلام اينكه امكان حفظ ردپاهاي چند ميليون ساله در ايران براي مشاهده دانشجويان و مطالعات علمي وجود دارد، گفت: نبايد مكان دقيق آنها را عمومي كرد چون ممكن است سودجويان دست به كلنگ شوند و براي برداشتن ردپاها اقدام كنند و موجب تخريب آنها شوند؛ نظير همان كاري كه با فسيل‌هاي كرمان كردند.

فرشاد قانع با اعلام اين موضوع كه ممكن است در بررسي‌هاي بيشتر درخصوص ردپاها به بقاياي موجوداتي كه چندين ميليون سال پيش چنين ردپاهايي از خود برجاي گذاشته‌اند در همان نقطه برسيم، افزود: اين اتفاق ملزم به سرمايه‌گذاري براي يافتن بقاياي جانوران چند ميليون ساله است.

به گفته اين فسيل شناس و ديرينه شناس، بررسي‌هاي بيشتر بر ردپاها امكان تعيين دقيق وزن جانوران چند ميليون ساله و حتي بازسازي اندام آنها را نيز مي‌دهد. وي با اشاره به اينكه در دوره سوم زمين‌شناسي دايناسورهاي گوشت خوار وجود نداشته‌اند، گفت: به‌احتمال قوي اين ردپاها متعلق به يك نوع فيل يا كرگدن در چند ميليون سال قبل است.

وي افزود: يافتن فسيل كامل اين گونه‌ها در اروپا و آمريكا گزارش شده كه با توجه به قدمت ردپاها مي‌توان تخمين زد كه اين جانوران از ايران نيز عبور كرده‌اند. او با اعلام اينكه فيل‌هاي متعلق به دوره سوم زمين شناسي شبيه به ماموت‌ها بوده‌اند، افزود: قدمت ردپاهاي يافت شده در روستاي معلم كلايه حتي از ماموت‌ها نيز بيشتر است و متعلق به نسل قبل‌تر از اين گونه‌هاست.

  • ردپاي فيل‌ها و كرگدن‌هاي چندميليون ساله

دكتر مجيد ميرزايي استاد رشته ديرينه‌شناسي در دانشگاه زنجان نيز پس از مشاهده تصاوير دريافتي همشهري از ردپاهاي روستاي معلم كلايه تأييد كرد كه اين ردپاها متعلق به موجودات بزرگ جثه در ميليون‌ها سال قبل و شبيه به ردپاي فيل و كرگدن است. او با اعلام اينكه ردپاي حيوانات متعلق به ميليون‌ها سال قبل در زنجان نيز يافت شده كه بيشتر آنها متعلق به پرندگان و موجودات گوشتخوار در ميليون‌ها سال قبل هستند، افزود: ردپاي فيل‌ها يا كرگدن‌ها در ميليون‌ها سال قبل نخستين بار است كه در الموت گزارش مي‌شود.

کد خبر 338511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha